31.1.13

Skręcony obiekt Agaty Madejskiej na wystawie w Museum Morsbroich

Do 27 kwietnia w niemieckim Leverkusen można oglądać wystawę polskiej sztuki najnowszej Twisted Entities. Prezentuje ona dzieła 14 współczesnych polskich artystów, którzy, zdaniem kuratorki Stefanie Kreuzer, dotykają tematu deformacji, dekonstrukcji, zniekształcenia, rozdrobnienia i powielania w różnych obszarach i kontekstach. Swoje prace „poskręcali”: Wojciech Bąkowski, Mirosław Bałka, Michał Budny, Aneta Grzeszykowska, Zuzanna Janin, Maciej Kurak, Robert Kuśmirowski, Agata Madejska, Jan Mioduszewski, Anna Molska, Marzena Nowak, Konrad Smoleński, Monika Sosnowska i Honza Zamojski. 


Wśród tej listy znajduje się urodzona w Polsce, a mieszkająca w Londynie Agata Madejska. Jej fotograficzne poszukiwania skupiają się wokół przedmiotów, które analizuje z matematyczną precyzją. Bada zanikanie informacji wokół nich, studiuje ich funkcję i cel w przestrzeni miejskiej. W Museum Morsbroich pokazała 81-86, jedną z prac z serii The Order of Solids. Na dużej fotografii (119 x 167 cm), na jasnym monochromatycznym tle, pokazana jest czarna bryła pomnika. Trudno jest zgadnąć z czego został on wykonany i co przedstawia. Jednak w przypadku tej pracy nie ma to znaczenia. Pomnik stracił swoją tożsamość, został zredukowany przez artystkę do rangi przedmiotu i całkowicie wyjęty ze swojego miejskiego kontekstu. Podkreśla to również trudny do zinterpretowania tytuł fotografii złożony z liczb. Jeśli chcecie zobaczyć inne miejskie ikony (wieżowce, pomniki) Agaty Madejskiej to są one na jej stronie.
 

Na zdjęciu: Agata Madejska, 81 – 86, 2010. Print on forex and waxed black MDF. Courtesy of the artist

No comments:

Post a Comment