18.5.11

Thomas Tallis, Janet Cardiff, Fabrica i Brighton


Tym razem będzie trochę o sztuce i trochę o muzyce klasycznej czyli o instalacji The Forty Part Motet. Wczorajsze popołudnie spędziłam na słuchaniu Spem in Alium, szesnastowiecznego chorału Thomasa Tallisa, rozpisanego na czterdzieści głosów. W samym centrum Brighton, w klimatycznym, przekształconym na galerię sztuki regencyjnym kościele, kanadyjska artystka Janet Cardiff (znana z audio instalacji) ustawiła czterdzieści głośników. Ustawione one zostały na dość szerokim owalnym planie, w ośmiu grupach, bowiem kompozycja została rozpisana na osiem pięcioosobowych chórów. Przez czterdzieści minut chodziłam pomiędzy głośnikami wsłuchując się w kolejne głosy, przechodziłam z jednego krańca instalacji na drugi, siadałam na ustawionych w środku kręgu ławkach. Głosy pojawiały się, pojedyńczo, lub w grupach, przenikały, rozszerzały jak wachlarz, krzyżowały. Krążyłam wokół nich i pozwalałam im zanikać, wybierając własną odpowiadajacą mi przestrzeń dźwięków.
Instalacja jest prezentowana w ramach majowego festiwalu w Brighton. Kościół należy do centrum sztuk wizualnych Fabrica, które stara się przybliżyć sztukę nowoczesną jak największej liczbie osób. Wstęp jest bezpłatny, a informacji udzielają na miejscu wolontariusze. Jeśli chcecie się dowiedzieć czegoś więcej o Fabrika podaje stronę: http://fabrica.org.uk/.


Na zdjęciu instalacja The Forty Part Motet, Janet Cardiff.

No comments:

Post a Comment