20.11.11

Bulterier czarno-biały


Dzisiaj będzie o fotografii i mojej ulubionej rasie psów czyli bulterierze. Na stoisku paryskiej galerii Camera Obscura, podczas targów Paris Photo, była wystawiona fotografia belgijskiego artysty Michela Vanden Eeckhoudt z 1993 roku. Według właściciela galerii, Eeckhoudt, miłośnik zwierząt, często odwiedzał wystawy psów, a prezentowana fotografia została zrobiona podczas jednej z nich. Możemy się tego tylko domyślać, bo w tle widoczne są metalowe klatki, w których zamyka się psy w oczekiwaniu na wyjście na ring. Biała bulterierka jest trzymana na kolanach swojego właściciela i ma włożony do pyska papieros. To właśnie on odstraszył mnie od zakupu pracy, bo ten rodzaj humoru do mnie jakoś nie przemawia.
Bulteriery są rzadkością na fotografiach i niestety brakuje artysty, który by je wypromował na światowym rynku sztuki, tak jak William Wegman na wielkoformatowych polaroidach rozsławił wyżły weimarskie. 


Dlatego zawsze mnie cieszy gdy znajduję fotografie bulterierów. Kilka tygodni temu w szwajcarskim piśmie Profil prezentowane było portfolio młodego artysty z Rzymu, Chris'a Rain'a. Jedna z prac to czarno-biały portret zmoczonego i umorusanego bulteriera. Mam nadzieję, że ta praca niedługo zawiśnie u mnie na ścianie. Kolejną fotografią, którą lubię jest portret dziewczynki z bulterierem z 1934 roku, który znajduje się w New South Wale collection.      

                                                        
Na zdjęciach: Michel Vanden Eeckhoudt, Bull Terrier, 1993, courtesy Camera Obscura; Chris Rain, z serii Every Tree is Broken ; Girl With Bull Terrier, 1934, courtesy State Library of New South Wales collection.

No comments:

Post a Comment