30.5.11

Lohan i tonąca w czekoladzie w Wenecji


Jutro w Wenecji, prawie równolegle z 54 Biennale, otwarta zostanie krótka, bo tylko pięciodniowa wystawa Commercial Break zorganizowana przez moskiewskie Garage Center for Contemporary Culture. Dodam tylko, że należy ono do Dashy Zhukowej, dziewczyny jednego z najbogatszych rosjan, miliardera Romana Abramovicha. Ale wróćmy do wystawy. Artyści z całego świata pokażą na niej swoje krótkie prace wideo, łączące w sobie sztukę i reklamę. Uwagę dziennikarzy przyciągnął półtoraminutowy film amerykanina Richarda Phillipsa, pokazujący aktorkę i ulubienicę tabloidów Lindsay Lohan. Lohan jest nośnym tematem (ostatnio jest o niej głośno z powodu jej kłopotów z prawem, narkotykami i alkoholem), więc zapewne dobrze będzie reklamować wystawę. Paradoksalnie, tym razem dzięki Phillipsowi, odbywająca areszt domowy aktorka, zagra pierwszoplanową rolę na tym prestiżowym festiwalu sztuki.

 
Na liście ponad stu artystów wybranych przez kuratorkę Neville Wakefield, widnieje nazwisko urodzonej w Polsce, a mieszkajacej w Nowym Jorku, Martynki Wawrzyniak. Jej video Chocolate z 2010 roku jest umieszczone jako pierwsze w trzyminutowej reklamie wystawy, którą można zobaczyć tutaj. Chocolate jest dziewięciominutową sekwencją zalewania litrami płynnej czekolady leżącej (w wannie?) artystki. Wideo dość zaskakujące, bo choć wiemy (lub przynajmniej się spodziewamy) jak się ono zakończy, patrzenie na nie jest silniejsze od nas samych. Lejąca się czekolada hipnotyzuje. Przez całe dziewięć minut zastanawiałam się jak można oddychać zalepionym przez czekoladę nosem. Zobaczcie sami na stronie artystki
























Na zdjęciu film still z wideo  Martynki Wawrzyniak, Chocolate, 2010.

No comments:

Post a Comment