Dzisiaj
będzie o publikacji wydanej przez Editions Photosynthèses, a
mianowicie o katalogu wystawy Derrière
le rideau, L'esthétique Photomaton.
Pierwszą część tytułu można przetłumaczyć jako Za
kurtyną, estetyka........
no właśnie, i tu postawiłam sobie pytanie czego? Budki
fotograficznej? Kabiny fotograficznej? Automatu? Chyba muszę się
zgodzić na pierwszą wersję i założyć, że nie jest to jedyny
i obowiązujący odpowiednik francuskiego Photomaton (angielskiego Photobooth) czyli
nazwy ulicznych maszyn do robienia czterech różnych portretów na
jednym pasku papieru. Dla tych, którzy nigdy nie widzieli takiego
urządzenia tłumaczę, że w budkach tych, często zainstalowanych
na ulicach lub w przejściach podziemnych, można było się schować,
zasłaniając się brudno czerwoną, bądź niebieską plisowaną kotarą i
wykonywać wszystkie możliwe dozwolone i niedozwolone pozy i grymasy.
wykonywać wszystkie możliwe dozwolone i niedozwolone pozy.
Laicy mogliby pomylić tę budkę fotograficzną z budką laicuuuuuu
Laicy mogliby pomylić tę budkę fotograficzną z budką produkującą
wszystkie identyczne fotografie, do których często chodzi się, by
zrobić zdjęcie do nowego paszportu, legitymacji czy dowódu
osobistego. Ale tylko laicy. Pozostańmy więc przy "Tych" jedynych i słusznych budkach
fotograficznych. Pierwsze z nich zostały zainstalowane w Paryżu w 1928
roku i natychmiast grupa surrealistów zwęszyłą twórczy interes i
zaczęła z nich korzystać intensywnie i kompulsywnie. Louis Aragon,
Jacques-André Boiffard, André Breton, Paul Eluard, Max Ernst, Yves
Tanguy to tylko kilku fanatyków, którzy regularnie biegali
fotografować się i wykrzywiać przed obiektywem. W latach
późniejszych wiele generacji artystów przywłaszczyło sobie to
automatyczne urządzenie i wykorzystywało je do swoich kreacji: Andy
Warhol, Gerhard Richter, Arnulf Rainer, Thomas Ruff czy Cindy
Sherman.
nnnnnwykonywać wszystkie możliwe dozwolone i niedozwolone
Laicy mogliby pomylić tę budkę fotograficzną z budką ooooooooo
Na 312 stronach publikacji możemy zobaczyć ponad 350
reprodukcji “fotomatonów” bądź prac w innych technikach nimi
inspirowanych i to nie tylko znanych artystów, ale również i tych
anonimowych (polecam te pornograficzne!). Katalog jest opracowany
(niestety tylko w języku francuskim) pod dyrekcją Clément'a
Cheroux (odpowiedzialnego za dział fotografii w paryskim Centre
Pompidou), Sama Stourdzé (dyrektora Musée de l'Elysée) i Anne
Lacoste (komisarza wystaw również w Musée de l'Elysée).
wykonywać wszystkie możliwe dozwolone i niedozwolone pozy.
Na
zdjęciach: Franco Vaccari, Esposizione in tempo reale num. 4: Lascia
su queste pareti una traccia fotografica del tuo passaggio, 1972,
collage de photomatons sur carton, épreuves gélatino-argentiques © Franco Vaccari, property of the Artist;
Andy Warhol, Frances Lewis, 1966 © Collection The
Sydney and Frances Lewis Foundation/2011, The Andy Warhol Foundation
for the Visual Arts, Inc./Artists Rights
Society (ARS), New York; Gillian Wearing, Self Portrait at 17 Years
Old, 2003. Collection of Contemporary Art Fundació “La Caixa”, Barcelone © Gillian Wearing, courtesy Maureen Paley,
London.
No comments:
Post a Comment