16.3.12

Budka fotograficzna, kabina, automat czyli Photomaton bądź Photobooth!


Dzisiaj będzie o publikacji wydanej przez Editions Photosynthèses, a mianowicie o katalogu wystawy Derrière le rideau, L'esthétique Photomaton. Pierwszą część tytułu można przetłumaczyć jako Za kurtyną, estetyka........ no właśnie, i tu postawiłam sobie pytanie czego? Budki fotograficznej? Kabiny fotograficznej? Automatu? Chyba muszę się zgodzić na pierwszą wersję i założyć, że nie jest to jedyny i obowiązujący odpowiednik francuskiego Photomaton (angielskiego Photobooth) czyli nazwy ulicznych maszyn do robienia czterech różnych portretów na jednym pasku papieru. Dla tych, którzy nigdy nie widzieli takiego urządzenia tłumaczę, że w budkach tych, często zainstalowanych na ulicach lub w przejściach podziemnych, można było się schować, zasłaniając się brudno czerwoną, bądź niebieską plisowaną kotarą i wykonywać wszystkie możliwe dozwolone i niedozwolone pozy i grymasy.  
wykonywać wszystkie możliwe dozwolone i niedozwolone pozy. 
     
Laicy mogliby pomylić tę budkę fotograficzną z budką laicuuuuuu
Laicy mogliby pomylić tę budkę fotograficzną z budką produkującą wszystkie identyczne fotografie, do których często chodzi się, by zrobić zdjęcie do nowego paszportu, legitymacji czy dowódu osobistego. Ale tylko laicy. Pozostańmy więc przy "Tych" jedynych i słusznych budkach fotograficznych. Pierwsze z nich zostały zainstalowane w Paryżu w 1928 roku i natychmiast grupa surrealistów zwęszyłą twórczy interes i zaczęła z nich korzystać intensywnie i kompulsywnie. Louis Aragon, Jacques-André Boiffard, André Breton, Paul Eluard, Max Ernst, Yves Tanguy to tylko kilku fanatyków, którzy regularnie biegali fotografować się i wykrzywiać przed obiektywem. W latach późniejszych wiele generacji artystów przywłaszczyło sobie to automatyczne urządzenie i wykorzystywało je do swoich kreacji: Andy Warhol, Gerhard Richter, Arnulf Rainer, Thomas Ruff czy Cindy Sherman.   
nnnnnwykonywać wszystkie możliwe dozwolone i niedozwolone 
Laicy mogliby pomylić tę budkę fotograficzną z budką ooooooooo
Na 312 stronach publikacji możemy zobaczyć ponad 350 reprodukcji “fotomatonów” bądź prac w innych technikach nimi inspirowanych i to nie tylko znanych artystów, ale również i tych anonimowych (polecam te pornograficzne!). Katalog jest opracowany (niestety tylko w języku francuskim) pod dyrekcją Clément'a Cheroux (odpowiedzialnego za dział fotografii w paryskim Centre Pompidou), Sama Stourdzé (dyrektora Musée de l'Elysée) i Anne Lacoste (komisarza wystaw również w Musée de l'Elysée).  wykonywać wszystkie możliwe dozwolone i niedozwolone pozy. 
 
Na zdjęciach: Franco Vaccari, Esposizione in tempo reale num. 4: Lascia su queste pareti una traccia fotografica del tuo passaggio, 1972, collage de photomatons sur carton, épreuves gélatino-argentiques © Franco Vaccari, property of the Artist; Andy Warhol, Frances Lewis, 1966 © Collection The Sydney and Frances Lewis Foundation/2011, The Andy Warhol Foundation for the Visual Arts, Inc./Artists Rights Society (ARS), New York; Gillian Wearing, Self Portrait at 17 Years Old, 2003. Collection of Contemporary Art Fundació “La Caixa”, Barcelone © Gillian Wearing, courtesy Maureen Paley, London.
 

No comments:

Post a Comment