22.6.11

Fotografia na Art Basel

Na Paris Photo mógłbym sprzedać dwukrotnie to, co wisi na ścianach, ale zdecydowanie wolę Art Basel” - powiedział właściciel paryskiej galerii fotografii, François Sage. Na pytanie dlaczego woli targi w Bazylei, odpowiedział po prostu, że należy na nich być. Sage na pomalowanych na bordowo ścianach pokazywał klasyki fotografii, między innymi kilka prac Helmuta Newtona z serii Big Nudes, akt Edwarda Steichena i sześć still life'ów japońskiego artysty Daido Moriyamy (za jedyne 60 000 Euro). O cenę wypuszczonych z automatu ulicznego portretów Holly Solomon Andy Warhola nie śmiałam zapytać. Zainteresowanie fotografiami z automatu (photo booth po angielsku, photomaton po francusku) rośnie. Automat był jednym z ulubionych środków wyrazu francuskich surrealistów, a jego mechaniczny aspekt fascynował Andy Warhola. Ostatnio w Editions de La Martinière ukazała się kolejna publikacja o automatach Le Photomaton, un intime absolu, napisana przez Raynala Pellicer. Zresztą nie tylko na standzie galerii Sage proponowano wykonane przez Warhola portrety Holly Solomon. 



Na stoisku Gagosian, jednej z największych galerii sztuki na świecie, imponujące wrażenie robiła ogromnego formatu fotografia Richarda Avedona przedstawiająca pozującą pomiędzy słoniami w paryskim Cirque d'hiver, Dovimę, modelkę polskiego pochodzenia. W zeszłym roku, w listopadzie, ta sama fotografia sprzedała się u Christies za 841 000 Euro. Co ciekawe galeria Gagosian była jedyną, która przy eksponowanych pracach nie przykleiła o nich informacji. Gdy zapytałam się czy mają do dyspozycji listę wystawianych prac usłyszałam tylko krótkie “Nie”.   



Portfolio czterdziestu fotografii Andy Warhola (edycja limitowana 15 sztuk) pokazała galeria Bruno Bischofberger z Zurychu. Portrety przedstawiają takie sławy jak Elisabeth Taylor, Trumana Capote, Raquel Welch, Roberta Rauschenberga, Marissę Berenson, Jacka Nicholsona czy Sywestra Stallone. Co zostało zaznaczone w opisie, każda z prac została podpisana i ponumerowana przez artystę na rewersie. I co ciekawe figuruje również informacja o tym, że odbitki zostały oprawione w bezkwasowe materiały, jeden z podstawowych wymogów konserwacji fotografii.


Galeria Vintage z Budapesztu po raz pierwszy zdecydowała się na obecność na Art Basel (od 1999 roku są obecni na Paris Photo). I choć klientela Art Basel nie jest nastawiona na fotografię, galeria zamierza powrocić w następnym roku. Vintage ma w swoim portfolio tylko węgierskich artystów, którzy są chętnie kupowani przez kolekcjonerów z Europy. Galeria sprzedała prawie wszystkie pokazywana prace André Kertesza. Jedna z moich ulubionych fotografii Kertesza Underwater Swimmer z 1917 roku, odbita przez artystę w latach 70 tych wyceniona została na około 7000 Euro. Sprzedane też zostały prace Angelo, Tibora Hajas, Karoly Halasz i Geza Perneczky. 
 


Na wielu stoiskach były oferowane do sprzedaży fotografie klasyków z Dusseldorfu, Bernda i Hilli Becher. Na kilku opisach przyklejone zostały czerwone kropki, co oznaczało, że fotografie zostały sprzedane. Małżeństwo Becherów od końca lat 50 tych poświęciło się całkowicie dokumentacji przeważnie opuszczonych obiektów takich jak wieże wodne, silosy czy piece hutnicze. Becherowie używali tego samego, neutralnego światła by fotografować przemysłowe konstrukcje, co spowodowało, że na zdjęciach wydają się one rzeźbami całkowicie odseparowanymi od ich użytecznego kontekstu.



Galeria Żak/Branicka w ramach sekcji Art Statement pokazała prace młodej, dwudziestosześcioletniej Agnieszki Polskiej. Czarno białe fotografie i jedno wideo wzbudziły duże zainteresowanie kuratorów i instytucji. Na przykład seria kolaży Polskiej Arton z 2010 roku została stworzona na bazie fotografii z lat 20 tych i 70 tych. Zostały one zmienione przez artystkę w taki sposób, aby przy zachowaniu ich archiwalnego charakteru nabrały one nowego kontekstu. Rzeczywiście patrząc na nie miałam wrażenie oglądania oryginalnych fotografii vintage o grubym ziarnie. Dodam jeszcze, że galeria Żak/Branicka oprócz obecności w Art Statement pokazała w ramach kolejnej sekcji Art Unlimited instalację Katarzyny Kozyry Święto wiosny.



Na zdjęciach: Andy Warhol, Untitled (Holly Solomon) 1963-1964; Richard Avedon, Dovima with elephants, Evening dress by Dior, Cirque d'Hiver, Paris, August 1955; fotografie Andy Warhola na stoisku galerii Bruno Bischofberger; stand galerii Vintage; André Kertesz, Underwater Swimmer, Esztergom 1917; Bernd & Hilla Becher, 1931 Siegen – 2007 Dusseldorf, 1934 Potsdam; Agnieszka Polska, Arton, 2010.

No comments:

Post a Comment